Hallo

Welkom Forums Introductie Hallo

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Ted
    Moderator

Dag Sven12,
    Zoals onze sleutelbeheerder al zegt, het is een groot voordeel dat je nog zo jong bent en daarom vrij gemakkelijk ingesleten gewoontes kunt veranderen. In ons kleine oefengroepje zijn een paar jonge gasten (inmiddels rond de 30). Heel duidelijk is te zien dat zij beduidend minder problemen hebben dan toen we 6 jaar geleden begonnen zijn met oefenen. Elders op deze site kun je lezen hoe dat oefenen in zijn werk gaat. Oefenen en in een ontspannen omgeving praten over de problemen waar we tegenaan lopen. Kortgeleden hebben we gezelschap gekregen van een jongen van begin 20 uit Friesland, kortom paruresis komt op alles leeftijden voor. Het raadplegen van een psycholoog kan verlichting betekenen, zeker op een jongere leeftijd. Wellicht is via de EMDR-methode te achterhalen waar jouw problemen zijn ontstaan. Maar nogmaals, oefenen is de beste remedie. Mocht je een keer met ons of een van ons willen praten, of zelfs met ons groepje in contact komen, laat dan gerust een bericht hier achter. Onze sleutelbeheerder neemt dan verder contact met je op.
    Succes,
    Ted

2P or not 2P
    Sleutelbeheerder

Hallo Sven12,

Het vervelende neveneffect van plasangst (en andere fobie├źn) is het ontstaan van ontwijkgedrag voor moeilijke situaties. En juist dit ontwijkgedrag verergert de plasangst: de drempel wordt steeds hoger. Situaties waarin het voorheen nog wel lukte worden steeds moeilijker.
    Ik kan er over meepraten. Ik heb plasangst ongeveer vanaf 17 jaar, jouw huidige leeftijd, en ben inmiddels 50+ en ook ik heb lang mijn toevlucht gezocht in ontwijkingsgedrag. Pas 6 jaar geleden ben ik concreet begonnen met oefenen en heb inmiddels stappen gezet die ik tot 6 jaar terug niet voor mogelijk hield. Heb niettemin nog een lange weg te gaan en daarom is mijn oprechte advies aan jou: pak ‘t probleem bij de horens en ga alsjeblieft oefenen. Dit is echt de beste (zoniet: enige) methode om van plasangst af te komen. Hoe jonger je hiermee begint, des te ‘gemakkelijker’ is het gaat. Ingesleten gewoontes zijn op latere leeftijd immers moeilijker af te leren. Je zult echt verbaasd zijn over de stappen die je zult zetten in relatief korte tijd.
    Laat de plasangst geen stempel drukken op de rest van je leven. Dat is doodzonde.

Sven12
    Bijdrager

Hallo allemaal.

Ik hou mijn naam liever onbekend.
    Ik ben 17 jaar, en heb plasangst .
    Ik ga steeds minder met vrienden om en ontwijk dingen. Dit begon in de 1e klas van de middelbare. Ik vind het zelf ook niet passend bij mij, ik ben sociaal en niet heel erg angstig voor allerlei dingen, behalve dit dan..
    ik ben bij 3 psychologen geweest waarbij de 1e 2 niks waren. Bij de 3e keer ging het al beter. Dit was simpelweg oefenen. Ik ben nog aan het begin van me leven maar ik ben bang voor de toekomst. Hiermee bedoel ik dingen zoals stage (lange dagen) uitjes, en ik ben bang om al me vrienden kwijt te raken.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.