Lotgenoot plasvrees

Welkom Forums Introductie Lotgenoot plasvrees

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    BFrmunt
    Bijdrager

En ik constateer dat de webmaster nog even niet gereageerd heeft, en omdat ik weet dat hij het druk heeft heb ik hem en ook “Ted” hier nog een keer per e-mail op geattendeerd! “Ted” gaf al wel blij verrast aan dat je welkom bent, dus het gáát goedkomen. Desnoods ga ik morgen, nou ja, straks bellen.

Fobi
    Bijdrager

Beste BFrmunt,

Ik ga akkoord dat jullie webmaster mijn e-mailadres aan jou doorgeeft, zodat we het een en ander kunnen afspreken voor zondag.

Groeten van Fobi.

BFrmunt
    Bijdrager

Beste Fobi,

bedankt voor je snelle antwoord!

De details over waar wij bij elkaar komen hoeven niet via dit openbaar forum.
    Als je in je reactie duidelijk maakt dat onze webmaster jouw e-mailadres door mag geven aan mij, dan kan ik via de e-mail buiten dit forum om contact leggen en nader afspreken.

Leuk om te horen dat je komt cq meegaat!

Bfrmunt

Fobi
    Bijdrager

Beste BFrmunt,

Bedankt voor uw/jouw snel antwoord.
    Ik wil jullie zondag graag ontmoeten.
    Laat maar weten, waar, hoe laat, en wat ik meer moet weten. Je weet nooit wat er intussen kan gebeuren. Ook bedankt voor het aanbod van de lift. Hier wil ik op terugkomen als ik iets meer weet over zondag.

Groeten van Fobi.

BFrmunt
    Bijdrager

Beste Fobi,

van harte welkom op ons forum!
    Verandering door jezelf gebeurt in stapjes, en dit is een heel goede stap om een betere route in te slaan.

Het schaamtegevoel is bij ons meestal het verschijnsel dat “de deur dicht doet”.
    (In ons geval soms juist ópen doet, omdat je dan tenminste een toevluchtsoord hebt.)

En dat rare schaamtegevoel is eigenlijk helemaal niet op zijn plaats.
    Want hebben we hier soms vrijwillig voor gekozen? Ik dénk het effe niet!

Dus het is ons door een toevalligheid overkomen. Zoals er ook mensen zijn met een vinger meer of minder. Alleen, dat laatste kán (bij de spreekwoordelijke houtzagerij) natuurlijk nog wel eens door eigen onoplettendheid gekomen zijn!
    Maar we hebben er dus niet zelf bewust voor gekozen, deze specifieke angst.
    Net zomin als dat mensen bewust voor vliegangst kiezen.

Dan is schaamte dus niet aan de orde.
    Eerder zou het op zijn plaats zijn om het iedereen te vertellen en op medelijden en zo te rekenen.
    Let wel; in kleine kring kan dat werken hoor.
    Maar het is niet iets waar men in grotere verbanden gunstig op zal reageren.
    Men zal gewoon niet reageren, enigszins zoals wanneer er iemand in het water valt en er veel volk op de kade staat. Ook dan schrikt men terug om te reageren.

Het is dus geen “aaibare” handicap, zoals vliegangst. Daar kun je open over zijn.

En onbekenden moet je ook niet zomaar met je plasangst lastig vallen. Eten en zeker drinken zijn bij uitstek groepsactiviteiten, je kunt het ook alleen, maar het wordt vaak gezellig gevonden het in gezelschap te doen. Maar kakken en plassen doe je als het even kan in afzondering. Dus iemand vertellen dat je het niet in groep kunt, wekt al snel vreemde blikken, onbegrip.

U bent eigenlijk een erg dapper iemand. Want u bent dagen van tevoren al van streek, maar u neigt het tóch bij een urinoir te proberen, en u maakt zich er niet gemakkelijk van af door maar meteen achter een deur te kruipen.
    Anderzijds zijn er hier ook die allang blij zouden zijn als ze zich altijd veilig zouden voelen achter een gesloten deur!

Met deze aanmelding is in elk geval zuidoostelijk Nederland aardig versterkt, want we hadden voorlopig alleen een actief deelnemer van het eerste uur in Noord-Limburg.

Zeer binnenkort (komende zondag al) hebben we een bijeenkomst in Gelderland. Op 3 minuten loopafstand van een station. Misschien durft u het aan om eens even onze gezichten te komen bekijken?

Vanuit West-Brabant komend kan ik u eventueel een lift geven.

Hopelijk leest u dit nog op tijd, maar anders komen er nog meer gelegenheden. En we zijn niet bang dat uw belangstelling ineens in rook opgaat; eerder dat u er voorlopig nog de smoor in heeft!

Groeten van Bfrmunt

Fobi
    Bijdrager

Hallo allen,

Gelukkig is er een site voor mensen met plasangst. Jammer voor mij, dat ik hier niet eerder van gehoord of naar gezocht heb. Ook ik (60jr) en wonende in Z.O.-Brabant (Ned.) heb al ruim 20 jaar last van plasvrees. De laatste paar jaar heeft het mijn leven dusdanig negatief beïnvloed, dat ik een jaar geleden noodgedwongen naar mijn huisarts ben gegaan om hulp te vragen. Mijn huisarts heeft mij toen doorverwezen naar een psycholoog, waar ik nu al bijna een jaar met regelmaat kom. Helaas heeft hij mij niet van mijn plasangst af kunnen helpen. Wel zijn er zaken aan de orde gekomen, die mogelijk tot de plasangst hebben geleid.
    Als ik ergens naar toe moet met een openbaar toilet, ben ik vooraf , uren soms dagen, al gespannen, en dat alleen maar vanwege de plasangst. Op een toilet achter gesloten deur is het plassen geen probleem, maar bij een urinoir ( en zeker zonder tussenschotten), lukt het niet. Indien niemand op het toilet aanwezig is, probeer ik het soms nog wel aan het urinoir, maar moet al snel ‘de deur’ opzoeken of onverhoopt terug gaan zonder te plassen, zodra er iemand binnenkomt. Regelmatig heb ik dan ook evenementen afgezegd om maar weer niet geconfronteerd te hoeven worden met deze angst. Of als ik ergens ben, vroeger naar huis ga, of, indien mogelijk, naar buiten i.p.v. naar het toilet, om daar ergens een geschikte plek te zoeken om te plassen. Het schaamtegevoel, wat hierbij ontstaat, maakt het geheel nog erger.

Samen met jullie wil ik proberen van de angst af te komen. Het praten en met name oefenen met lotgenoten lijkt ook mij een geschikte manier om het probleem aan te pakken.
    Naast genoemde personen heeft in eigen omgeving nog niemand weet van dit probleem omdat ik me hier voor schaam. Terwijl ik inmiddels ook wel besef, dat het schaamtegevoel het probleem alleen maar versterkt.
    Voor mij is het ’n grote stap dit proces met jullie aan te gaan en hoop voor mezelf nu ook daadwerkelijk de stap te zetten. De wil is er in ieder geval.

Groet, Fobi

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.