Wellicht de enige Belg…

Welkom Forums Introductie Wellicht de enige Belg…

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    BFrmunt
    Bijdrager

Nou, ik denk het niet, corollake, want ik heb in 2007 al een Belg leren kennen met dit probleem, en dat was jij dan dus niet!

Ik heb net mijn introductie gepost.

Groeten en hopelijk tot ziens.

BFrmunt (zogenaamd)

Ted
    Moderator

Hoi Belg!
    Wees gerust, je bent vast niet de enige Belg met plasangst. Er zijn er echt veel en veel meer. Alleen, en dat geldt ook voor de Nederlanders, het blijkt ontzettend lastig om het probleem te erkennen. Veel mensen gaan niet op vreemde toiletten hun behoefte doen. Dat kan uit hygiënische overwegingen zijn (soms begrijpelijk), maar het kan ook omdat men niet durft, of omdat het gewoonweg niet lukt. Als je hiermee kunt leven, prima. Maar als dat wél een probleem is, b.v. bij langere afwezigheid van huis, dan is het wel belangrijk dat je het probleem erkent en er vanaf probeert te komen. Op deze site staan tips, maar ook is er de mogelijkheid om aan te geven dat je met andere mensen wilt oefenen, elkaars buddy wilt zijn.
    En Corollake, goed dat jij een paar buddy’s hebt gevonden. Ik hoop dat er meer mensen uit België deze site weten te vinden en dat geldt natuurlijk ook voor je bovenburen.
    Ted

corollake
    Bijdrager

Jaja, ook Belgen hebben er last van. Daar ben ik het perfecte voorbeeld van.

Ik begon er hinder van te ondervinden toen ik begon uit te gaan, maar het probleem begon wellicht al veel vroeger.
    Want ik herinner me de lagere school nog, toen we op schoolreis gingen. Daar is de oorzaak van het probleem begonnen, thans dat denk ik.

Zo denk ik terug aan mijn toenmalige angst voor wc-hokjes. Als ik moest, draaide ik de deur nooit op slot, uit angst dat het slot kapot zou gaan en ik dus opgesloten zou zitten. Maar doordat ik ook niet graag op een wc zat met een open deur, ging ik weinig. Zo had ik als kind (was een jaar of 8) een tweetal dagen m’n grote boodschap opgehouden (plassen lukte nog wel). Op een gegeven moment, toen ik een poging ondernam om zonder gesloten deur m’n boodschap te doen, trokken ze een paar keer de deur open. Je kent dat, de kinderen vonden dat maar al te geestig.
    Zo is de angst min of meer ontstaan.

Op school zelf stond ik er echter nooit bij stil, ook in het middelbaar. In het middelbaar ben ik nooit naar de urinoirs geweest, ik heb het m’n eigen nooit gewoon gemaakt. Voor zover ik me herinner, heb ik nooit teveel gedronken en het altijd opgehouden van 8u30 tot 17u.

Pas toen ik begon uit te gaan en meer begon te drinken, en dus naar de urinoirs MOEST gaan, begon ik te merken dat er een en ander niet juist was. Ik kende het bestaan van plasangst nog niet, en in 2008 ben ik gaan googlen wat er nu precies mis was en dat ik niet de enige zou zijn. Tot m’n grote opluchting botste ik al snel op een tal van verhalen op diverse fora en maakte ik kennis met “paruresis” op Wikipedia. Op een bepaald moment kwam ik “plasangst.info” tegen, op dat forum maakte ik me al snel lid en daar heb ik een paar mensen leren kennen, hier op het forum aanwezig (welke trouwens ook voor deze veel aantrekkelijkere site hebben gezorgd). Ik ben een paar keer met hen gaan oefenen, voornamelijk in het bos, en heb al snel m’n limieten leren kennen.

Vandaag is m’n probleem nog niet van de baan, maar ik probeer er wel mee te leven. Ook al is dat lang niet altijd even makkelijk. Op mijn werk zijn er vele arbeiders, en er zijn maar 4 toiletten naast elkaar op mijn dienst. Dat wil zeggen dat er vaak iemand op zit. Ook kan ik niet erg anoniem “gaan”. Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar er kwam geen druppel uit. Dat maakt dat ik alles ophou van 6u45 tot 15u. Niet altijd even prettig, en ik hoop dat ik dit in de toekomst kan verhelpen.

Groetjes

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.